Annons
Annons



SVAR PÅ FRÅGESTUND – HAMSTRINGSKADA? HEMMATRÄNING? FET AV P-PILLER? COLA ZERO?


Hej! För 13 veckor sen så satt jag hemma och stretchade. Hade typ bara 5
cm kvar i spagaten och var superglad, hade bara minne för en bild till 
på kameran så jag satte den på självutlösare och skulle ta en bild på 
min spagat, tänkte då ta i lite extra! Plötsligt låter det som när man 
knäcker knogarna fast ashögt på typ fem olika ställen på hamstring och 
det gjorde så galet ont! Sen dess har jag inte kunnat göra kickar, 
splitthopp eller kunnat sitta i spagat (är discodansare). Nu har det 
gått 13 veckor och jag kan göra en vanlig kick, dock inte så höga som 
jag brukar göra.. Oftast gör det inte ont, men ibland kan det kännas 
litegrann. När jag sitter i min straddle så får jag inte ut benen alls 
lika långt ut i sidorna som jag fick innan jag skadade mig, och jag kan 
definitivt inte luta mig framåt då gör det ont. Däremot så gör det inte 
ont när jag står upp med den ena foten framför den andra och sen lutar 
mig framåt och lägger huvudet på knäet. Jag har varit hos en sjukgymnast
och han sa att jag måste fortsätta stretcha lite varje dag men inte i 
något maxläge, för det blir ännu värre om jag blir stel också! Vad 
tycker du att jag ska göra? Nästa tävling är om tre månader och hade 
väldigt gärna hunnit bli frisk till dess och dessutom komma ner i spagat
och splitt!
Innan skadan hade jag ca 5 cm kvar i splitt på mitt bra 
ben, och i splitt ca 20 cm. Nu har jag 20 cm kvar  i spagat på mitt bra 
ben och kanske 35 cm kvar i splitt..
Och ännu en fråga är, hur får 
man till snygga splitthopp? Vilka spänstövningar är bäst, hur vig måste 
man vara i splitt ungefär för att de ska bli snygga, samt hur ofta bör 
jag öva på dem för att få snygga splitthopp till nästa tävling om 3 
månader? Just nu så är de inte jättesnygga. Om du tänker dig ett 
v-splitthopp fast tvärtom, att benen är en liten bit från att vara helt 
plana/horisontella, ungefär så är mina splitthopp nu. Hoppas det inte 
blev fööör många frågor nu!
Skulle vara jättesnällt om du kunde skriva ett inlägg om detta på din blogg, hade varit oehört tacksam! Kram Felicia:)

SVAR: Hej på dig och tack för alla dina härliga frågor. Ajaj det lät inte bra med din hamstring! Jag själv har lidit enormt mycket av min hamstringskada då jag hade så okunniga lärare som gav mig fel råd efter att ha sträck mig. Mina bästa råd är att gå till en duktig sjukgymnast för att få hjälp. En hamstringskada ska behandlas olika  i olika skeden. I stockholm finns det en sjukgymnast som är specialiserad på hamstringsskador och han skickade mig direkt på röntgen för att ta reda på exakt vilken skada jag har. Utefter det så fick jag olika styrkeövningar att göra för att stärka upp och träna upp mjukheten i min skadade muskel som hade stelnat till och blivit ett ärr. Är det så att du känner dig stel och har fått ett ärr i muskeln så skulle jag verkligen rekommendera att besöka en naprapat som gör stötvågsbehandling. Det var den mest effektiva behandlingen för mig. Prata med din sjukgymnast och kolla om hon/han kan fixa röntgentid och om du fått ärr på muskeln? Fråga också om hon/han vet vart man kan göra stötvågsbehandling och om det är något för dig? Gör inget som gör ont för det kan förvärra skadan som måste tas på stort allvar. Jag själv har gjort alla fel man kan göra och känner efter 4 år av skadan tyvärr.

För att göra snygga splitthopp behöver man absolut inte kunna gå ner i splitt. Jag blir mest imponerad av höjden! Snyggast och coolast är om man lyfter upp benen framför sig när man hoppar. Bästa träningen är att göra just splitthopp om och om igen och gärna 2-3 hopp efter varandra. Ha skor på dig när du tränar för att skydda knän och fötter. Skorna funkar också som tyngder som tränar upp styrkan du behöver. När du sedan tar av dem kommer du flyga upp 😉 Lycka till! Kram Ida

Här kommer en bild på duktiga Sofie Ericsson. Som du ser så har hon inte benen rakt ut utan framför sig.

 

Hej Ida!

Jag som är student har inte riktigt råd med ett gym kort. Så till frågan, skulle du kunna visa ett pass som man kan köra hemma? Alltså inte att man ska ut och springa intervaller eller köra plankan, utan många övningar som man kan kombinera för att få ett grymt skönt och jobbigt pass? 😀 Tack! Du är grym, älskar din blogg! massa kramar

SVAR: Absolut! Förr, förra veckas utmaning är grymt jobbigt och går att träna vart som. Det enda du behöver är en klocka 🙂 Kör hårt…

Hej Ida! Jag är en tjej som tränar extremt mycket (gym 5g/vecka + 4 löppass+ 30 min cykling varje dag) Jag äter väldigt hälsosamt och lever ett väldigt hälsosamt liv. Men jag har länge försökt gå ner fem kg och jag vet hur man går ner i vikt, förbränn mer kalorier än vad du äter. men jag tänkte bara fråga om du vet om mina p-piller kan ha en påverkan på min viktnedgång? jag är absolut inte överviktig, men jag vill minska min fettprocent. Tacksam för svar!

SVAR: Hej tjejen! Ja det verkar verkligen som du är aktiv. Man kan absolut bli svullen av P-piller och vissa kan få större sug efter mat/godsaker vilket leder till att man äter mer och därför går upp i vikt. Men man får inte högre fettprocent av p-piller utan det är just det att man kan känna sig svullen och få mer vatten i kroppen. Det här är vad jag har fått höra men är inte 100% säker. Tala med din läkare och kolla om du kanske kan få testa att byta sort och se om det blir bättre. Lycka till!

Hur många år var du när du började träna? Och när började det bli mer allvarligt då du tränar mycket ofta, äter rätt och tränar väldigt hårt? 🙂

SVAR: Oj jag har alltid varit en aktiv tjej och började med gymnastik när jag var kanske 5 år. Började sedan dansa när jag var 7 år och har även spelat golf, tennis och åkt skidor men fastnade för dansen. När jag var 12 år tränade jag dans ca 6 gånger i veckan men bara för att jag tyckte det var så kul 🙂 Sedan började jag tävla och hamnade snabbt på en hög nivå och tränade mycket hela tonåren, men tänkte inte alls på vad jag åt. När jag verkligen började träna på riktigt och blev medveten var när jag började min förberedande utbildning på Lasse Kuhlers. Där var det 4 timmars träning varje dag, varje vecka i 1 år. Sedan blev det Balettakademien och ännu hårdare träning, 8 timmar om dagen mån-fredag + 1 balettklass på lördagar i 3 år. Blev också väldigt medveten om maten på ett dåligt sätt. Var 1,5 år sedan jag slutade på den skolan och känns fortfarande inte som kroppen återhämtat sig! haha. Nu håller jag min träning på en hälsosam nivå och försöker lyssna på kroppen så bra jag kan. Svårt men jag lär mig. 🙂

Jag undear vad tycker du om coca cola zero?

SVAR: GOTT! 😀 Haha. Inget jag skulle rekommendera att dricka varje dag då det innehåller massa konstiga ämnen men någon gång ibland skadar inte 🙂

 

TAGGAR
4 kommentarer | Translate
OM IDA



ARKIV



Annons




Annons

Laddar