Annons



SÅ BLEV JAG AV MED MITT SOCKERBEROENDE


Här kommer ett önskat och efterlängtat inlägg om hur jag blev av med mitt sockerberoende…

Jag kan lova er att jag har varit enormt sockerberoende tidigare i mitt liv. Jag var väldigt kinkig med maten när jag var mindre och gillade absolut inte skolmaten.

Annons

Under hela min skoltid så var det väldigt mycket spring till skolans cafeteria och jag käkade många gånger en påse godis eller en chokladboll istället för mat. Mina favoriträtter var makaroner med ketchup, nudlar, rostad macka med ost och marmelad eller pommefrites med mos och ketchup. Ja ni förstår, snabba kolhydrater med väldigt lite näring. Jag blev absolut serverad bra mat hemma men gillade den inte helt enkelt.

När jag började gymnasiet blev skolmaten betydligt bättre och även min kost. Käkade dock alltid sött någon gång om dagen och blev alltid sötsugen efter jag ätit så mitt sockerberoende fanns fortfarande kvar. Dock så blev jag mer noga med att välja fullkorn, äta sallad och någon form av protein till maten. Eftersom jag tränade så mycket och på hög nivå så fick vi i elitgruppen på dansskolan tillgång till proteinpulver också.

Men det var inte för ens jag började min halvtidsutbildning till dansare som jag tog tag i sockerberoendet på riktigt. Vi började ha näringslära och jag bestämde mig för att utesluta sockret ur min kost. Eftersom jag är en ”allt-eller-inget-människa” så gick jag in för det till 110%.

Jag uteslöt ALLA livsmedel som innehöll socker och snabba kolhydrater och var stenhård. När man ska bli av med sockerberoende är det bra att ta någon månad med avgiftning och äta helt sockerfritt och skippa alla snabba kolhydrater och livsmedel som triggar igång sötsuget.

Jag skippade bla.: socker, godis, läsk, sötsaker, chips, flingor, bröd, ris, potatis, pasta, musli, torkad frukt, honung, frukt, halvfabrikat och kollade innehållsförteckningen på allt och åt inget som innehöll socker.

Livsmedel jag käkade mycket av var: sallad, ägg, kyckling, lax, naturella nötter, naturell yoghurt, kvarg, keso, bär, rågknäckebröd, ösötat rågbröd, morötter, proteinpulver. Åt dock sötningsmedel som proteinpulver och funligt då det för mig inte triggade igång mitt sötsug, men det kan vara olika.

(Jag tycker det är bra att göra en avgiftningperiod, men vill varna för att hålla koll så den inte går till överdrift som min gjorde. Jag käkade inte en enda godsak på 4 år och drog ner även mycket av de långsamma kolhydraterna. Eftersom jag tränade så hårt (5-8 timmar/dagen 6 dagar i veckan) under den tiden så var inte det här en hälsosam kosthållning och ledde till en ätstörning tillslut som jag sedan lyckades ta mig ur så låt det inte gå till överdrift.)

Dock så blev jag av med mitt sockerberoende och det är jag väldigt tacksam över idag då jag nästan aldrig blir sugen på sött och om jag blir så kan jag äta med måtta utan att bli sugen på mer. 

TAGGAR
1 464 kommentarer | Translate
OM IDA



ARKIV








Laddar